Lukusuunnitelma syksylle

Mä sain tänään tehtyä itselleni lukusuunnitelman syksylle. Luin äsken vuoden takaisia fiiliksiä lukusuunnitelmasta ja huvittavaa kyllä mä huomasin ihan älyttömästi yhtäläisyyksiä. Miksipäs niitä ei olisi, jos aihe on vieläkin sama.

Viime vuonna mun suurin ongelma oli suunnitelmassa pysyminen. Toisin sanoen en pysynyt siinä ollenkaan. :D Mulla oli suuria suunnitelmia lukea kaikki lukiokirjat jouluun mennessä ja laskea todella paljon. Kuinkas kävikään, yliopisto potkaisikin päähän ja koko syksy meni kursseista selviytymiseen. Suuri osa keväästäkin meni samoissa merkeissä ja kun keväällä vielä luin pääsykokeisiin niin paljon kuin ehdin, oli henkinen väsymys taattu pääsykokeeseen mennessä. En ole kertonut tästä vielä aiemmin kenellekään, mutta pääsykoetilanteessa jännitin ja stressasin niin paljon, että mua rupesi huimaamaan eikä ruokakaan oikein maistunut. Selkeästi tarvitsen siis enemmän treeniä itse pääsykoetilanteesta, sillä en ole koskaan ollut koejännittäjä mutta pääsykoe 2018 osoitti mulle että jännitys voi kuitenkin iskeä.

Mun uusi lukusuunnitelma on tarkkaan harkittu verrattuna mun aiempiin suunnitelmiin. Mä tein tällä kertaa kuukausisuunnitelman, jonka pohjalta mahdollisesti muotoutuu aina viikottaisia suunnitelmia sitä mukaa kun saan työvuorolistoja käsiini.


Mä päätin jättää yliopiston kirjat ja muut lähteet suunnitelman ulkopuolelle, koska ne mä näen lukemisena johon käytän aikaa vasta kun tärkein työ on tehty. Mun tärkein työ on mafyn tehtävien tekeminen ja sen ohella käyn läpi lukion kirjat ja teen aiheista flashcardeja. Tehtävien tekeminen on mulle tärkeää, sillä oon tehnyt niitä vielä aivan liian vähän kuin mitä sisäänpääsyyn vaaditaan. Nyt on aika ymmärtää, että lääkikseen ei päästä tuurilla vaan ainoastaan kova työ tuo palkinnon. Loppujen lopuksi on kyse ainoastaan motivaatiosta ja unelmiensa eteen raatamisesta. Tän vuoden mä käytän harkiten ja tehokkaasti, jotta vuoden päästä mä voin sanoa olevani fuksi lääkiksessä.

Miltäs muiden lukusuunnitelmat näyttää? :)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten pääsin lääkikseen?

Mitä lääkiksen ekana vuonna opitaan?