Kuinka selvitä stressistä ja jännityksestä

Pääsykokeeseen on enää pari kuukautta aikaa ja varmaan itse kullakin alkavat stressitasot nousta. Mä huomaan ainakin itsessäni melkein päivittäistä jännitystä pääsykokeen tulosta. Mä haluan nyt jakaa omat keinoni selvitä jännityksestä ja stressistä.

1. Pidä vähintään yksi kokonainen vapaapäivä viikossa.

Vapaa-ajan tarvetta ja rentoutumista ei voi koskaan korostaa liikaa. Jostain syystä monet ihmiset ajattelevat, että aivotyö ei ole "oikeaa" työtä ja että sitä voisi tehdä loputtomiin rasittumatta jos vain keskittyminen riittää. Syksyllä huomasin itsekin sortuvani siihen, että kävin töissä ja luin ennen töitä tai niiden jälkeen ja erityisesti vapaapäivinä. Tämä johtaa helposti ylirasittumiseen ja stressin kertymiseen. Joululoma onneksi auttoi keräämään energiaa ja tammikuussa osasinkin rytmittää viimeiset työvuorot ja opiskelun sopivasti. Aivot tarvitsevat lepoa ja siksi säännöllinen lepääminen on erityisen tärkeää tällaisessa pitkän matkan prosessissa. Nyt pyrinkin pitämään kaksi vapaapäivää viikossa lukuunottamatta harjoituskoeviikkoja.

2. Pidä elämän palaset kunnossa.

Tee kotitöitä tasaiseen tahtiin. Mä oon ottanut tavaksi tehdä tarvittavia kotitöitä tauoilla kun tarkoituksena on vähän jaloitella. Tällä tavoin kotityöt eivät kasaannu vapaapäivälle, jonka tarkoitus on tosiaan olla vapaapäivä eikä kotityöpäivä. Jotkut toki haluavat tehdä kaiken kerralla ja sekin on ihan okei, kunhan muistaa myös levätä.

Tärkeää on myös hoitaa muita osia elämästään: syödä hyvin, nukkua tarpeeksi, urheilla ja nähdä kavereita silloin tällöin. Levännyt ja levollinen mieli ei ole niin stressaantunut kuin kotitöitä väsyneenä miettivä mieli.

3. Progressiivinen rentoutus.

Progressiivinen rentoutus on asia, jota mä harjoittelen tällä hetkellä psykologin kehotuksesta. Tämä on tällä hetkellä tehokkain ja helpoin keino vähentää mun päivittäistä stressiä sen jälkeen, kun muut asiat ovat kunnossa mutta vieläkin jännittää ja stressaa.

Lyhyesti sanottuna kyseinen rentoutusmenetelmä sisältää hengityksen ja lihasten rentouttamisen. Tällä pyritään autonomisen hermoston rauhoittamiseen. Menetelmä on lääketieteellisesti hyväksytty ja sitä hyödynnetään myös mm. kivunhallinnassa ja ahdistuksen hoidossa.

Tärkeintä on rauhoittaa hengitys ja siirtää se palleaan. Mä hengitin aikaisemmin melkeinpä pelkästään rintakehää liikuttamalla, joten tän opettelu oli ja on mulle yllättävän haastavaa. Joskus mä myös huomaamattani pidätän hengitystä. Nyt kun mä olen tietoinen hengitykseni ongelmista mä myös huomaan ne ja pystyn vaikuttamaan niihin erityisesti jännityksen noustessa pintaan. Rauhallinen hengittäminen auttaa mulla tosi paljon ja hengitykseen keskittyminen myös palauttaa nykyhetkeen tehokkaasti.

Progressiivisen rentoutuksen toinen puoli on lihasten rentouttaminen. Harjoittelu aloitetaan käytännössä jännittämällä ja rentouttamalla vuoron perään lihaksia unohtamatta erityisesti kasvojen lihaksia. Tarpeeksi harjoiteltuaan voi vain tehdä "kehoskannauksen" ja tunnistaa jännittyvät lihakset ja näin ollen rentouttaa ne. Mä olen huomannut jännittäväni tarpeettomasti mm. tiettyjä lihaksia silmien ympärillä sekä hartioita opiskellessa. Ihmekään että on ollut pää kipeä rankan opiskelupäivän jälkeen.

Toivottavasti mun vinkeistä on apua jollekin stressaantuneelle kanssaihmiselle :)

Ps. https://www.terveyskyla.fi/kivunhallintatalo/itsehoito/rentoutuminen

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten pääsin lääkikseen?

Lukusuunnitelma syksylle

Mitä lääkiksen ekana vuonna opitaan?