Minun hakuvaihtoehtoni

Yhteishaku on alkanut ja monet miettivät kuumeisesti, mihin järjestykseen laittaisi eri lääkikset hakupapereihinsa. Laittaisiko ensimmäiseksi sen, jossa on ollut matalimmat pisterajat aiemmin? Entä oman unelmien kaupunkinsa? Tai vaikka sen, josta on lyhyin matka kotiin käymään? Mä halusin vähän avata tänne omaa pohdintaani eri lääkisten välillä. Ehkä se auttaa jotakuta tai sitten ei. :)

1. Tampere

Unelmien kaupunki. Ihana, ihana nääsville jossa olen asunut vuodesta 2016 lähtien. Mä olen kotoisin todella pieneltä paikkakunnalta Pohjanmaalta. Meiltä päin suurin osa suuntaa nokkansa kohti Oulua ja jää sille tielleen. Lukioaikana kävin tutustumassa Tampereella, Oulussa ja lisäksi Helsingin eläinlääketieteellisessä. Tampere yksinkertaisesti kolahti ja aloin unelmoida tästä kaupungista mun unelmien lääkispaikkana. 2016 en päässyt lääkikseen mutta sain paikan TTY:ltä, joten muutin Tampereelle ja rakastuin kaupunkiin yhä enemmän. Mun mielestä tää on sopivan suuri kaupunki ja pidän itse lääketieteen kampuksesta. En osaa sanoa, näenkö Tampereelle ominaisen PBL:n hyötynä vai haittana, mutta mun mielestä kaikesta selviää kun pääsee unelma-ammattiinsa.

2. Kuopio

Tokan hakuvaihtoehdon kohdalla mä punnitsin tarkkaan Kuopion ja Oulun välillä. Mä en kuitenkaan haluaisi (ainakaan vielä) muuttaa takaisin Pohjanmaalle ja viime kesän Kuopioreissun jälkeen mulle jäi hyvä tunne siitä kaupungista. Savo oli ennen mulle miltei tuntematonta seutua, mutta savolainen poikakaveri on johdattanut mut sinnekin puolelle Suomea. Monet ovat myös kehuneet Kuopiota opiskelukaupunkina.

3. Oulu

Noh, Oulu on lähellä kotia. Oulussa on paljon tuttuja ja kavereita valmiina odottamassa, joten sinne olisi helppo siirtyä lukuunottamatta ihan laittoman pitkää muuttomatkaa. Kivan kokoinen kaupunki, mutta ei se, jonka nimeä mun sydän huutaa tän lääkishaun suhteen. Olen kuitenkin enemmän kuin onnellinen, jos ovet aukeavat ihan mihin tahansa lääkikseen.

4. Turku
5. Helsinki

Kohteet neljä ja viisi ovat mulla mukana lähinnä oman (ja äidin :D) mielenrauhan takia. Jos siis jostain syystä tapahtuu ihan järjetön mullistus, pisterajat nousevat muissa kaupungeissa ja putoavat näissä pohjamutiin. Turku on mulle kaupunki, jossa olen tainnut käydä tasan kerran nousemassa laivaan teekkareiden pikkujouluristeilylle lähtiessä. En siis tiedä tästä Tampereen arkkivihollisesta paljoakaan, jos ei lasketa mun ihania turkulaisia luokkakavereita, jotka kyllä indikoivat Turun olevan hyvinkin mukava paikka. Helsinki taas on mun mielestä vähän turhan iso ja sekava, jotta haluaisin sinne ykkösvaihtoehtona, mutta ei mua haittaisi sielläkään opiskella lääkäriksi.

Tsemppiä päätöksentekoon kaikille!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten pääsin lääkikseen?

Lukusuunnitelma syksylle

Mitä lääkiksen ekana vuonna opitaan?